Thursday, November 06, 2008

-BILA RINDU- by

Dan hari ini aku masih di sini. Duduk berteleku, sambil tangan kananku menggenggam tanah yang masih basah dan merah. Merenung bebunga kemboja yang bertaburan indah. Sambil degup jantungku tetap berirama, dalam nada sendu, mengirim sejuta rasa rindu. Sambil awan lalu berarak, meninggalkan garisan memori yang melintasi ruang mindaku, yang masih di cengkam rasa pilu yang pedih menusuk kalbu.

“Please la Ren…don’t be like this…we are friends, rite?”

Suara manja Fazura minta di kasihani. Aku tetap seperti biasa, dengan egoku yang setinggi Gunung Everest, hanya membiarkan suasana sepi menggigit kami.

Rajukku masih panjang, dek kealpaan Fazura mengajakku makan petang kemarin membuatkan hatiku terasa jauh. Sepertinya perkara yang kecil, tetapi itulah kami, Nur Fazura dan Fazren Natasha.

Dua nama yang tidak asing lagi. Kami bagaikan telah dijodohkan menjadi pasangan sahabat yang akrab. Suka, duka, ketawa gembira. Semuanya menjadi satu. Segalanya kami harungi bersama, dan merajuk sesama kami bukanlah perkara yang luar biasa. Aku hanya berlalu meninggalkan Fazura yang hampa menantikan jawapan.

“Cik Fazren, kondisi saudari agak membimbangkan. Kecederaan jantung yang saudari alami sewaktu kemalangan yang lalu semakin kronik.

Dan kami bimbang, ia tidak dapat beroperasi lagi pada suatu saat yang tidak dapat kami jangkakan, “
Kata – kata Dr. Hakim bagaikan halilintar membelah bumi. Aku terkedu, terasa perit menelan liur. Sekilas, aku terpandang seseorang berdiri di muka pintu.

“Faz!!! What are u doing here??? Did u hear everything???”mataku terjengil ganas.

“Um, to be honest, yeah…sorry, didn’t mean to do so, but we are friends, and I think I ‘ve to know the situation about your…”

Listen!!! U don’t have any rites to know about my personal life!!! It’s about my life, nothing about u!!!”

Aku berlari keluar. Faz tidak jauh mengejarku di belakang. Aku mempercepatkan langkah.

“Ren, wait for….”
Bammmm!!!!!

Aku tersentak.. bunyi dentuman yang maha dasyat itu hampir memekakkan telinga. Fazura!!! Sejurus namanya terlintas di fikiran, aku menoleh kebelakang…

“Ya Allah!!!Faz!!!”

Saat itu tubuh Fazura yang kurus dan tinggi itu melayang di udara. Aku berlari mendapatkannya tatkala tubuhnya terkulai di pinggiran jalan. Cecair merah, pekat dan hangat tidak henti – henti mengalir.
Hanya tangisanku yang mengiringi Fazura yang tidak sedarkan diri menuju ke wad kecemasan Hospital Besar Kuala Lumpur.

Penantian selama 6 jam terasa bagaikan 6 tahun lamanya. Papa dan mama Fazura sudah acapkali mundar – mandir di hadapan ruangan bedah .Sesekali kelihatan Aunty Elly menyeka air mata. Kami bergegas ke arah dokter sementelah pintu bilik pembedahan dibuka. Wajah Dr. Irsyad tidak menunjukkan riak yang gembira.
“Diharap agar En. Rizman dan Pn. Ellina tabah dengan apa yang akan kami sampaikan. Kecederaan di kepala Cik Fazura adalah sangat kritikal. Kami telah berusaha, namun darah beku di otak kirinya menjadi punca…” Dr. Irsyad kematian kata – kata. Aunty Elly terjelepuk di lantai.

“ Dan ini merupakan pesanan terakhir Cik Fazura….”


‘Hey ya!!! Missing u very much, buddy!!! Yeah, as usually, I’m the only person kat galaksi ni yang tak pandai memujuk…dan tak akan pandai memujuk…hehe :p and dis time, kalau ikut perkiraan aku, dah masuk kali ke 25 kau merajuk, tahun ni aje tau!!! Um, in addition, paling lame pulak tu!!!! 3 hari !!! I’m gonna be crazy kalau tak berjaye jugak cakap dengan kau hari ni…seriously!!! Alahai, macam mane la aku nak pujuk kawan aku yang seorang nie??!! U tell me la, boleh?? Saje – saje nak kasi tau, mane lah tau, tak sempat nak kasi tau nanti…thanx for your care and love, making my life so wonderful and meaningful, brightening da whole entire world of mine…how lucky I’m having u as the dearest friend on earth…loving u is a must!!! Um, sorry sangat – sangat tau…takde maksud nak lukekan hati kau…jangan la merajuk lagi ye…nanti aku belikan coklat, ok???’

Yours, Faz…


Warkah terakhir bertinta biru itu ku tatap berulang kali. Sendu. Pedih Pilu. Sedih. Rindu. Semuanya menjadi satu. Tapi tidak lagi untuk dikongsi bersama seorang insan yang bergelar sahabat. Hanya aku sendirian… ya, hanya aku sendirian yang bakal mengharungi segala duka dan lara.
Sepertinya awan mendung tidak akan berarak lagi, dan akan terus menghiasi dinding langit. Tiada lagi istilah gembira dalam kamus hidupku, semuanya telah di ragut saat kau terkulai layu di ribaanku.
Pergimu tiada gantinya, dan tak akan mungkin ada penggantinya. Pergimu tak akan kembali lagi, dan sememangnya adalah pemergian yang abadi.

Angin bayu memuput lembut dahiku, sambil ku titipkan rasa rindu yang teramat sangat padamu duhai sahabat. Fazura, dengarkanlah wahai teman…aku tidak bisa melupakanmu, dan tidak akan pernah cuba untuk melupakanmu. Semoga kau tenang dan aman di sana, dan sesungguhnya aku redha dan pasrah dengan pemergianmu. Ketahuilah Faz, dirimu akan terus mekar di jiwaku dan segala memori bersamamu akan tetap subur di taman hatiku. Akan ku semai setiap hari agar ia tidak akan layu dan namamu akan tetap bersatu dengan setiap denyut jantungmu…

3 comments:

Lights of Peaceful said...

WOW! kak anje tulias sendiri ke entry ni???

mantap ar... boleh jadik penulis cerpen/novel yg berjaya ni!

Datang2la ziarah ke page kin :)

anjeradzi said...

hehehe aah nie cerpen hasil nukilan otak akak yg kicik neyh...da tulis name akak as the writer, tp ilang plak ble da post...urmmm chipsmore kowt??!!

AnAdKiNg said...

cedihnye citer nih..
sempat plak air mata mengalir..
u u....
bagus2 kak anje.. nnti buat citer yang best2 lgi k..!
tpi namau yang cedih2 sgt tau..