Sunday, November 30, 2008

kakantoian yg nyate~

sabtu, 29 nov 2008.
"WARGHHHHH!"
Aku menjerit saat pertama kali melihat jam loceng seusai mencelikkan mata. 9.15 pagi! Saat terakhir aku melihat jam adalah selepas kedengaran sayup2 suara azan dari masjid berdekatan seiring terbitnya sang suria. Aku terlelap setelah berpenat lelah menyiapkan tugasan yang diberikan. Aku mulai panik. Aku terus kelam kabut. Aku teringat janjiku pada Bet untuk bertemu jam 9 pagi bagi menyelesaikan borang untuk ko-ass. Aku mulai gelabah mak2. Mesej di hp terus ku baca. Kak Aina mengajak breakfast lontong, dan satu lagi mesej yg tidak sempat ku baca. Janji dgn Bet harus ditepati kerana Bet punctual orangnya. Aku sempat membuat panggilan telepon untuk menghubungi Bet. Namun tiada jawaban. Aku kembali mengelabah tahap cipan. Lantas aku meluru masuk ke toilet. Aku mengerjekan perkare2 asas sahaje. Sedang aku bersiap2, tuntutan untuk melepaskan bebanan di usus besar menjelma. Aku kembali ke jamban. Menghasilkan sesuatu. Hehehehehe~Saat sdg bergelut dgn emosi dan perasaan, suatu panggilan dari Bet ku terima.
"Anje, aku kt fk..ko kat ne tuh?"
itu adelah soalan2 ngeri yang paling tak sanggup aku jawab. Kerana kalo aku jawab, makanye tercalit la satu dose di bahu kiri sebab menipu...
"Aaaaaa...aku da siap nie...otw...tggu jap eyh..."
Erk? sedangkan saat itu masih ade lagi last trip sisa bahan kumuh di usus ku...sowi Bet...nnt raye aji aku mohon kemaafan darimu okeh?
kemudian, aku bergegas mengenakan pakaian untuk ke fakultas. Aku naek moto dgn harapan untuk terus menjemput Kak Aina untuk sarapan nnt. Waktu perlahan2 merangkak ke angka 9.30 pagi. Saat itu aku berlari2 anak di kawasan kampus untuk berjumpe dgn Bet. Kami ke ruangan admin untuk menumpang aircond sambil mengisi borang. Setelah selesai, kami ke kedai fotostat untuk membuat salinan bagi dokumen2 penting untuk koas. Aku menyerahkan fail dokumenku kepada Bet untuk diserahkan pada pejabat kerana urusanku masih blum selesai. Tugasan anatomi yang bertulis tangan sebanyak 8 muka surat kertas F4 itu harus di hantar segera. Lalu aku mempercepatkan langkah ke bahagian anatomi. Kecuakan mulai menguasai diri tatkala aku melangkah masuk ke dalam ruangan anatomi. Tiada kelibat seorang dosen pn yg kelihatan. Aku bertanyakan kepada bapak di situ kalau2 beliau tahu keberadaan Dr. Lita mahupun Dr. Dwi Rita.
"Slamat siang pak...maaf mengganggu...Dr. Litanya ada?"
wah, sgt bertatasusila aku menyoal.
"oh gak ada la...belum masuk lagi kayaknya..."
Jantung aku sudah mula jatuh. Hampir menyentuh duodenum.
"er...kalo Dr. Dwi Rita ada gak ya?"
aku tersengih sambil menampilkan wajah penuh simpati.
"ga ada juga...cobalah kamu ke bagian PA...org Dr. itu kayaknya ad di sana..."
Air wajah ku mulai berubah. Hatiku mulai ingin menangis. Tp aku kontrol agar tidak tampak di wajah. Kontrol chomell. ehehe...
"oh ya, makasih ya pak...."
Terasa bagai kakiku sudah tidak berpijak di bumi lagi. Segera aku hubungi Dr. Lita. Malang sungguh nasibku. Panggilan tidak terhubungkan. Beg, kertas serta hp ku sempat jatuh ke lantai gara2 cuak. Terus ku cuba untuk menghubungi Dr. Dwi Rita. Setelah beberapa ketika, suatu suara kedengaran dari arah telefon yg bertentangan.
"Slamat siang buk...Maaf mengganggu buk...sy mahasiswa fk...mao ngantarin tugasan KAO331..."aku memulakan bicara..
"ya udah...antarin aja ke PA...", suara tersebut membalas dgn nada yg agak dingin. Kaki ku ketaq. Aku pn berfikir sejenak.
"Ah nnt jap lagi la aku g sane. Baek aku breakfast dlu. Lapo da nie...", aku pn meneruskan langkah ke tempat perpakiran. Aku balik ke rumah dulu sebentar untuk mengambil helmet. Dengan sepantas kilat, aku menunggang skuterku menuju ke arah rumah Kak Aina.
Aku adalah penunggang skuter yg berhemat. Jarang skali aku membawa skuter dgn kelajuan yg terlarang. Tp pd waktu itu aku agak depresi. Lalu aku mengepress minyak dgn agak kuwat. Puhyoo agak kencang juga la aku bawak. Aku melihat ke meter sejenak. Ceh, 50km/h je...cane la bley rase laju gle...haha sengal...waktu itu aku da bajet aku bw 80-100 km/h...ahahaha...
Huhu at last smp depan umah Kak Aina kol 10.40 pg. Afta a week ta bejumpe, aku kelihatan agak cerah berbanding beliau. Nur air wudhuk kot...kehkehkeh...pastu ktowg pn memulekan perjalanan ke warung lontong. Tapi kami tak menaruh harapan yang tinggi sebab pada jam2 tersebut slalunye lontong da abeh. Tapi still nak gamble gak. Berkat doaku yg tinggi menggunung, kami dpn menikmati kesedapan lontong pd pagi ini. Tu pun last kopek sbb ktowg punye order adalah yg paling last! phewwww....
Kami makan dan bertukar2 cerita. Tapi aku tak senang duduk selagi tugasan anatomi tak di hantar. Selepas berborak2 dan mengabiskan makanan, kami bertolak menuju ke kampus. Aku mahu ke bagian PA terlebih dahulu sebelum kami menyambung plan yg baru diwujudkan waktu makan. Sampai di tempat parking, aku terus melangkah ke bagian PA sementara Kak Aina lepak di bawah.
Aku mengetuk pintu sebelum memasuki ruangan. Ku hampiri bapak karyawan di situ.
"Slamat siang...Maaf ganggu pak...Dr. Dwi Ritanya ada?"
"ow ya ada...masuk aja ke dalem.." bapak itu menjawab ringkas.
Lalu aku menjengahkan leher di pintu. Seorang dokter yg sedar akan kehadiranku melontarkan soalan.
"Ya dik...ada apa? Mau ketemu sama siapa?"
"Errr..maaf buk..errr...doc...saya..saya mahu ketemu sama Dr. Dwi Rita..." aku menjawab dengan tergagap2...
"oh ya...taw gak yang mana orgnya?"
Ah. Pulok. Sudoh. Soklan menjerat. Ade 7 orang dokter perempuan, dan seorang dokter lelaki di dlm ruangan tersebut. Tak mgkn Dr. Rita punya jambang dan misai. Adakah Dr. Dwi Rita berjilbab putih? atau pink? atau hijau? atau biru? atau yg rambutnya berketak2 sampai susah nak sikat? Otakku sudah tidak bisa dipaksa lagi untuk berpikir...
"errrrrr....ga buk...kurang taw juga yg mana..."
adoi. Alahai. laju je kua.
"loh...masa sih gak tahu?ga pernah kenal? ga pernah lihat wajahnya? kamu ga pernah ikut kuliahnya Dr. Rita?" dokter wanita itu bertanya sambil tergelak2.
"errrrr...iya..iya...errrr...udah lupa doc...errrr buk..."
jawapan cam cipan.
"kamu ini semesta berapa? masa sih ga pernah lihat Dr. Lita di kuliah..." dokter itu maseh tergelak2. Lucu kali melihat wajahku da kelat2..
"errr....semesta 9 buk...yaaa...ada...tapi mgkn masa kuliah Dr. Rita saya ga hadir..."
Tolong la ade gempa bumi tyme tu agar aku boleh lari dr situasi tegang neh.
"haha...ya udah...Dr. Ritanya ada sih di ruangan ini...cuman katanya kamu cari la sendiri yang mana..." dokter itu masih tergelak2.
Tolong la ade siren kebakaran tym tu agar aku boleh meloloskan diri dr situasi aneh neh.
Kendian, aku melangkah mengikut kata hati ku. Aku hampiri seorang dokter wanita yg duduk betul2 bersebelahan dgn dokter yg menyoal siasat aku cm BPR td...
"maaf ganggu bu...er...Dr. Dwi Rita..."
"kamu siapa?" suara itu persis sekali dgn suara yg aku dengari di telepon td. Soheh! ni la Dr. Rita nya...
"er.....sy....sy....sy mahasiswa fk doc...mau ngantarin tugasan KAO 331 yg kemaren..."
"gi mana sih kamu ga kenal sama sy? kamu ga pernah ikut kuliah sy? masa sih kamu ga tanda? pernah gak ketemu sy di kuliah?" soklannye sahaje da ckup membuatkan aku seriau...
"er....kayaknya kuliah doc sy ga pernah masuk....heeeeeeee..."
hah! Kantoi busuk depan muke!

No comments: